3 oktober 2011

Med P1 på färden

Åkte till andra sidan av bygden för att delta i ett möte angående den utlovade nya Idrottshallen (byggstart 2013 - jo, vi tackar!) Som någon sa: -"Som vanligt när det ska göras något utanför centralorten förväntar man sig från kommunhåll att vi ska ställa upp, jobba ideellt, göra mer. Som om våra skattepengar vore mindre värda." Och vips sitter jag med i en arbetsgrupp för hur vi i föreningslivet bäst ska kunna samarbeta med kommunen i frågan. Hur gick det till??

Fast mötet var i alla fall resan värd den här gången, när jag trillade över Tendens temasändning "Ung i Vilhelmina". Äntligen en bild som skildrar glesbygdens olikheter utan att göra narr. Och så många kloka ord som sades, nu måste jag bara följa övriga program i veckan. Går det överhuvudtaget att få svar på frågan - "Vem är vinnaren? Den som åker eller den som stannar kvar?" Jag tror inte det. Inte så generellt. Killarna som blir kvar, tjejerna som far. Jobbmöjligheterna som styr. Som glesbygdsbo har du ingen självklar möjlighet att välja, vilket du förmodligen har om du bor i en större stad. Om inkomstmöjligheterna såg annorlunda ut, skulle de aktiva valen förändras då? Stanna eller dra? Var och en sin egen lyckas smed, filosoferar jag. Men vemodet i "Vilhelminas pojkar" blev ännu större när jag lyssnade på den långa versionen av intervjun med upphovsmannen. Och tankarna snurrar. Hur kommer framtiden att te sig för mina pojkar?

Ska ta mig i kragen nu och göra klart klubbens bokföring. Veckans styrelsemöte blev skjutet på, så då hinner jag t o m få klart allt. Det kommer att gå som en dans. I alla fall tillsammans med en kopp kaffe och Kryddburkens Philadelphiabullar som hittade hit via Vedspisen, och raskt blev hela familjens favoriter. 

2 kommentarer:

  1. Åh det har vi missat!
    Måste kollas (nåja, lyssnas..) bums!

    Tack för tipset

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland undrar man hur man liksom bara ramlar in i det ena uppdraget efter det andra.
    Du kommer säkert att klara det galant.

    SvaraRadera