6 oktober 2011

Också en dag

Vissa dagar hade gjort sig bra mycket bättre om man stannat kvar i sängen med en god bok. Det var väl ungefär den planen jag hade i morse, men den villfarelsen togs ju snabbt ur mig.

Det började med att killarna missade bussen. Det var flera år sedan det hände sist. Eftersom jag hade hemjobbardag och sambon kör buss, var tanken att bilen skulle få stå till kvällen. Men nu blev det i stället att ta sig en liten sväng de 5 milen t o r till skolan redan innan dagen ens börjat. Med facit i hand var det egentligen inte så dumt. Pratade med E:s klasslärare och erkände att vi totalt tappat bort hans Religionsbok härhemma. Hela familjen har letat men den är spårlöst försvunnen. Fröken tyckte nog det var lite småroligt att sonen skickade mamman att erkänna att vår familj är av det struligare och mer oorganiserade slaget. Sedan träffade jag mattefröken, som jag aldrig ens hälsat på förr. Kändes kanonbra att få prata lite med henne och konstatera att vi är på samma linje då det gäller upplägg av läxor och annat.

Hemma hade jag hela huset för mig själv, och stora planer på såväl städning, promenad, jobb och kursuppgifter. Lite jobb blev det och en halv kursuppgift. Men med handen på hjärtat är här nog faktiskt stökigare än i morse. Har sin förklaring i att tiden gick till lite drönande i mysdress, drömmande med datorns hjälp och en massa olika småfix med klubbadministration i stället.

Barnen kom hem, vi stoppade i oss lite middag och åkte återigen mot centralorten för pakethämtning, träning och föräldramöte. E hade beställt en bäddsoffa på IKEA, som han millimeterplanerat för att skruva ihop i helgen. Det visade sig att vi inte läst alls, så det var bara en soffklädsel som kom. Bra jobbat! Men de har ju, som tur är, Öppet köp. Träningen och föräldramötet var i alla fall bra.

Efter läxläsning och godnatt-snack med grabbarna tog jag med hunden på en månskenspromenad. Kan inte förstå. Han som var så smal i somras att folk t o m påpekade det och tyckte han var mager. Så tog vi paus med lightfodret av det skälet. Men nu plötsligt börjar han bli lite rund över baken - då visar det sig att han börjat få matrester (vilket hans ovana mage redan kräkts av ett antal gånger) och mat 3-5 gånger per dag. Dit det bär, dit bär det, som min mamma skulle ha sagt. Men jag fällde några tårar på väg ner till tvättstugan. Hur ska det gå, när det blir mer och mer som inte funkar fullt ut för varje dag.

Till sist konstaterar jag att det nya minneskortet jag köpt (jag hittar nämligen inte det gamla någonstans efter att jag tog ut det när kameran var på lagning) inte funkar, fastän det är rätt sort.

Som sagt, en bra bok i sängen hade inte varit något dåligt alternativ det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar