3 oktober 2008

Regntunga skyar

Blött, blött utan hejd. Och vi som skall ta upp "pärern i måra". Farfar var in och han är t o m mer optimist än jag ( om det nu är möjligt?). Jodå , han hade sett på väderleken att det skulle bli finfint väder i morgon och sol på söndag. Undrar vilket väder han tittat på? Vi såg sena Rapport i går och de hotade med lite regn i morgon och massor av snö på söndag.

- "Jamen", säger farfar, - "var det inte i fjälltrakterna det?"

Och vad kallar man det här, undrar jag då? 20 minuter med skoter från kalfjället? Om inte det är i trakterna av fjällen, så vet inte jag. Men,men - hoppas han har rätt!!

Jag må nog ge mig på morötterna också i ett huj - i år när jag verkligen fått några. Ifjol blev det ju ingenting och året innan, om jag inte minns fel, så sparade jag så länge med att ta upp dem att jag fick skotta fram dem, och då hade kälen redan satt sig, så till slut kapitulerade jag och lämnade alltihopa i marken. Det vill jag inte ha en upprepning på! Och sen var det ju de där gula kantarellerna jag lämnade på tillväxt uppe till fjälls i augusti, och de där lingonen som vi behöver, som jag inte ens hittat ännu.......

Jag förstår inte hur det går till egentligen - först är det världens stress på våren för att vända, gödsla, fräsa och till sist få ner alla fröerna i jorden. Sedan, under sommaren är det rätt lugnt, med några varma fina soldagars rensning i landet bara. Så kommer sensommaren då barnen går och plockar små späda morötter i parti och minut ( de är ju så goda!) och äter sig mätta innan middagen - underbart! Men sedan, plötsligt är det panik igen! Då ska allt upp ur jorden och in från skogen och rensas och ansas och ner i frysar och in i källare - och jag vet inte vad.

Bara för att vi sedan ska gå hela oktober och halva november och inte ha något riktigt kul eller vettigt att sysselsätta oss med innan snön kommer. Jag har sagt det förut och säger det igen - allhelgonalovet är ett totalt bortkastat lov. Oftast går det inte att göra något ute för det är bara kallt, mörkt och blött. Spel och DVD filmer inomhus blir i alla fall jag rätt less på efter en dag eller två. Nej usch! I år får killarna vara på fritids i början av veckan, så tar jag ledigt två-tre dagar i slutet, det får räcka! Vi kanske kan åka på nya Storsjöbadet och trängas med alla andra lovlediga, eller om vi ha råd - åka till Åre och bo på Holiday en natt. Det var i alla fall riktigt mysigt i fjol!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar