11 november 2008

Undrens tid är inte förbi

Idag ringde M från Elevhälsan. Hon hade hört att Felix sliter lite ont med att han inte kan lära sig att läsa. Det är ju därför som vi nu till slut gjorde alla testerna också, som ju inte visade något resultat i alla fall...

Nåväl, hon hade nu ordnat med chefer hit och dit och jag vet inte allt, så att hon själv kommer att vara med Felix två hela timmar per vecka för att prova olika läsinlärningsmetoder. Tyvärr ringde hon när det var som mest stressigt på jobbet, så jag hann inte riktigt uppfatta hur länge det gäller - jag blev nog lite lätt euforisk också och kunde inte riktigt ta in allt på en gång. Men det spelar liksom mindre roll, bara det att någon på eget initiativ av egen tanke och kraft kommer med ett förslag som på alla sätt gynnar Felix är ju helt fantastiskt! För när jag tänker efter, är det nog bland de första gångerna det händer - i alla fall i skolans värld.

En sak hon sa har jag dock funderat lite på så här i efterhand; "Vi från Elevhälsan gör ju vanligtvis inget på eget initiativ, utan arbetar endast på uppdrag av antingen lärare eller föräldrar" Undrar hur hon tänkte då? Vi vet ju att Felix inte kan lära sig läsa som det nu är, liksom hans lärare. Om fröken själv inte begär "hjälp" från Elevhälsan - ska vi "gå förbi" henne och vända oss direkt till dem då?

-" Jo, hej, Felix verkar inte kunna lära sig läsa, hans fröken jobbar på som attan, och vi har ingen aning, men vi tänkte att ni kanske kan gå in och styra upp det hela??"

Skulle just vara ett snyggt och effektivt sätt att förbruka förtroende på, misstänker jag...

1 kommentar:

  1. Men så kul. Bara dom nu inte trampar fröken på tårna. Skulle verkligen vara kul om han får hjälp så att ha kan lära sig.
    Lucas ska få göra en massa tester i morgon hos Psykologen. Jag hoppas att det går bra. Har svarat på din kommentar på min blogg. :)

    SvaraRadera