15 januari 2009

Köldknäpp

Vi som är hemma var precis inpackade i bilen och skulle åka till slalombacken när vi fick ett sms att där var -26 grader ikväll. Ingen träning alltså. Fick dispens av killarna att ta mig en promenad när jag ändå klätt på mig, eftersom här bara var -22!

Farfar har lovat kolla pannan i natt, för är det någon gång fliseldningen hakar upp sig och stannar, så kan man ju ge sig på att det är en natt som denna! När det är gruvligt kallt och LG inte är hemma. Fast härom veckan, när han var sjuk, fick jag kolla att allt var som det skulle, och med lite instruktioner var det faktiskt lätt som en plätt!

Trots risken för en kylig morgon även inomhus, kan jag inte låta bli att tycka att kylan är magisk på något sätt, speciellt så här på kvällen. Rökpelarna som strävar upp från skorstenarna mot de små stjärnspikarna på den mörkt blå, nästan svarta himlen, snön som knarrar plågsamt under skorna, isen som sjunger från sjön och träden som knäpper. Alla dessa märkliga ljud. Nöjd konstaterar jag, att jag är då rakt inte mörkrädd. Inte här. I skogen, vid sjön, på byvägen - ensam. Men ställ mig i sta'n, under gatulyktornas sken en kväll och jag känner ängslan komma krypande från alla håll, och då, där, gör jag vad som helst för någons sällskap!

Nu har barnen gått och lagt sig och efter en varm dusch ska jag njuta av min ensamma kväll, med en kopp te och Bodil Malmstens "Priset på vatten Finistére", lägga mig tidigt och riktigt vräka mig i dubbelsängen!

3 kommentarer:

  1. Låter som en mycket trevlig kväll. Själv så sitter jag här som på nålar för att det ska hända något oförutsett i källarn. Ska snart göra kväll men jag har sällskap i dubbelsängen. Inte så dumt det heller iofs men det är ganska skönt att få ligga i den ensam. Fast att jag sov oroligt i söndagsnatt så var det skönt att ligga där ensam. När jag sovit ensam i sängen syns det knappt att jag har legat där. Det enda som syns är märket i kudden efter huvudet. Täcket ligger i regel slätt och fint. Konstigt

    SvaraRadera
  2. Har man ett jobb i ett plåtsjul där du knappt kan se ut för all rimfrost på fönstren och håller i stenar som kyls ner under kapningen med vatten från ån utanför med resultatet att fingrarna ser ut som små rosa pinnar är det lite svårare att uppskatta köldknäppen vi nyss hade.
    Sen skulle jag vilja veta vilket fabrikat ni har på era sängar, för min till hälften tomma dubbelsäng är jag väldigt missnöjd med. Ha en trevlig helg, tjejer.

    SvaraRadera
  3. Är klart medveten om alla nackdelar med kylan - passning av pannor, förfrysningar och jobb som inte går att utföra alls. Men jag är ju lite knäpp, så jag tycker ändå att kylan kan vara vacker i sig...

    IKEA har bra dubbelsängar att sova ensam i - men framförallt tror jag att det är frånvaron av en sambo som har en förmåga att hela tiden ligga på min sänghalva, som gör att jag uppskattar av att få vräka ut mig ibland utan att riskera att hamna på golvet!

    SvaraRadera