7 januari 2009

På Västbanken intet nytt

Jag blir så förtvivlad - i hela mitt liv har jag aldrig hört något annat. Och vems sida ska man egentligen stå på? Jag blir inte riktigt klok på det heller. Komplicerat. Megakonfliktfyllt. Måste man ha ett eget land???

När Jesus knatade omkring där nere i Palestina och Judéen - undrar om han skulle gjort något annorlunda om han hade vetat? Undrar om det skulle ha varit samma elände, om han i stället pulsat omkring i snön häruppe? Hade vi då legat i fejd med, låt säga, norrmännen? Skjutit missiler på varandra i stället för att åka över gränsen på inköps- och nöjesresor?

Kommer det någonsin att ta slut?? Tänker på de norska läkarna som är nere i Gaza och jobbar på sjukhusen, deras förtvivlan och maktlöshet. Men de gör i alla fall något! Här sitter jag och bara förfasar mig över människornas dårskap, oförmåga att bortse från makt och patriotism, gråter över de oskyldiga barnen och gör absolut ingenting....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar